Tipsa en vän om denna sidan

Föreläsare Kjell Dahlin

”Skall du lyssna på en enda föreläsare i år, så lyssna då för Guds skull på
Kjell Dahlin.” – Christer Johnsson, Intrum Justitia

Höjdpunkter
• Föreläst med Olof Röhlander på Säljdagen på Cirkus, med Göran Persson på Stora Retorikdagen på Oscarsteatern och med PG Wettsjö på Servicedagen på Berns. Kjell är van att stå på stora likväl som små scener

• Fil kand. i retorik
• Vann pris i tävlingen Årets Ledarbok för boken "Popretorik – Upplevelsekommunikation som övertygar" (Liber 2007). Kommer som pocket i handeln under 2014
• Släpper under 2014 sin nya bok ”Attitydbarometern – hur du attitydboostar dig själv!” som bygger på föreläsningen med samma namn
• 22 års erfarenhet av service, sälj, marknadsföring, kommunikation, attitydfrågor, relationsskapande och HR på bl.a. Preem AB och Telia AB
• Talcoach, utbildar de högsta cheferna i Sverige i konsten att gå från Informatör till Inspiratör
• Professionell utbildare och föreläsare sedan 8 år

Ämnen
• Ett varumärke blir aldrig starkare än dess medarbetares attityd, handlingar & beteende.
• Mönster eller Monsterbeteende?
• Attitydbarometern – hur du attitydboostar dig själv!
• Storytelling – lönsamma berättelser

Tusentals är de människor som skrattat och framförallt känt igen sig då retorikkonsulten Kjell Dahlin föreläst om attityd och retorik på ett sätt som ingen annan gör på dagens föreläsarscen. Med sin målande berättarstil ger han exempel som alla kan ta till sig.

Kjell brinner för det goda kundmötet, och han visar konkret hur den enskilde medarbetarens beteende och attityd har förmågan att stärka varumärket bättre än vilken reklamkampanj som helst. Det går inte att kommunicera på det sätt vi alltid har gjort och ändå förvänta oss ett annat resultat. Det är nya tider som kräver en uppdaterad inställning till begreppet service och en ny syn på retoriken. Säg inte med ord att du t.ex. är kundvänlig, miljömedveten eller kreativ, visa det istället genom dina handlingar och din attityd. Du måste ge mottagaren en upplevelse, du "överlever" inte om du bara smälter in, du måste sticka ut. Det är först då du övertygar på ett genuint sätt.

Kjell menar framförallt två saker; Ett varumärke blir aldrig starkare än dessmedarbetares handlingar och beteenden samt att de företag som i sin kommunikation lyckas gå från ord till handling är framgångsrikare. På ett högst personligt, intelligent och humoristiskt sätt föreläser Kjell om kundservice, kundbemötande, attityder, inställning, "storytelling" och upplevelsekommunikation.

Kjell är fil kand. i retorik, författare och föreläsare. Han har sedan 20 år arbetat med kommunikations- och attitydfrågor inom näringslivet. En bred bakgrund som spänner över områdena service, försäljning, marknadsföring och HR har gett Kjell Dahlin många erfarenheter att ösa ur. Hans bok "Popretorik - Upplevelsekommunikation som övertygar" vann ett hedersomnämnande i tävlingen "Årets Ledarbok".

Några exempel på föredrag med Kjell Dahlin:
Ett varumärke blir aldrig starkare än dess medarbetares handlingar, attityd & beteende
I föreläsningen blandar retorikkonsulten Kjell på ett lättsamt sätt forskning kring kommunikationspsykologi med egna humoristiska upplevelser under alla sina år i svenskt näringsliv. Han visar tydliga exempel på företag och medarbetare som genom sina handlingar och attityder fått bättre resultat än påkostade traditionella marknadsföringsinsatser. Han visar på de ”fyra små jävlarna” som varje människa bär, och som kan ställa till det i vår dagliga, mellanmänskliga kommunikation. Kjell visar även att all tillitsskapande beror på vår förmåga att skapa relationer, och relationer föds, gror och utvecklas av en enda sak – vår förmåga att kommunicera och nå fram (och in) hos medmänniskor. Kjell visar vidare på att upp emot 95 % av all kommunikation i dag når ut, men inte in hos mottagaren. Han visar hur ni ska göra för att tillhöra de 5 % som faktiskt lyckas med sin kommunikation.

Mönster eller Monsterbeteende?
Kjell föreläser om sin unika modell ”Se & Le”. Han har bevis på att företag han jobbat med, som ser och bekräftar sina medarbetare och kunder ökar både trivsel och ekonomiskt resultat. Han tar upp forskning kring ämnet där det bevisligen händer något positivt hos medmänniskor som känner sig sedda och bekräftade. Kjell menar att visserligen är retorik konsten att tala, men år 2014 är det troligen än mer effektivt att se det som konsten att se och bekräfta sin omgivning.

Attitydbarometern – hur du attitydboostar dig själv!
Det finns inget som är så känsloladdat som att tala om medarbetarnas attityd. Folk börjar skruva på sig direkt. Men vad skulle hända om vi avdramatiserade begreppet attityd? Och istället såg attitydsträning som vilken mental träning som helst. Vad skulle hända om varje medarbetare upptäckte sin alldeles egna Attitydbarometer, och lyckades höja sig själv 5-10 % på denna skala? De företag som jobbat efter den unika modellen Attitydbarometern, kan visa på att medarbetarna varit mer tillfreds efter ett år. De tycker också att deras kollegor blivit trevligare, likaså kunderna. Tur? Eller bara ett resultat av förhöjd attitydsmedvetenhet…Lär dig att utforska er Attitydbarometer även du.

Storytelling – lönsamma berättelser
Att använda berättelser som ett konkurrensmedel är ett av de bästa sätten att positionera sig år 2014. Berättelser kan lagras en hel livstid hos människan. Det handlar om att tränga förbi hjärnans kortidsminne och istället nå långtidsminnet. Visste du att information som inte sätts i ett sammanhang där det skapar en bild (en storys huvudsyfte) kan lämna vårt minne och medvetande inom 30 sek. Medan en bra berättelse kan leva kvar i oss för all evighet. Kjell lär er tricksen, och tar upp egna erfarenheter då han, eller andra människor och varumärken blivit positivt påverkade av en berättelse, eller en medmänniska som genom handlingar och beteende utövat kraften hos berättelser.

 Vill du veta mer eller boka så kontakta oss.

Vill du att vi kontaktar dig?

Namn:*

Företag:*

Telefon:*

E-post:*

Blue line